Se hetki kun ei jaksa enää.

Se hetki kun ei enää jaksanut rakentaminen kiinnostaa oli odotettavissa. Se oli kytenyt ilmassa jo jonkin aikaa ja vähitellen kesän koittaessa myös aktiivisesti rakentamisessa mukana olleet jäivät kesälomalle. Kesäkuussa jaksettiin vielä rakennella, asiaa helpotti hoitovapaa jolle mies jäi pojan kanssa. Poikakin jo viihtyi yksi-vuotiaan innokkuudella työmaalla auttamassa. Heinäkuussa kuitenkin koitti kesäloma, koko perheen ensimmäinen yhteinen. Jotenkin vähitellen tilanne ajautui siihen, että kahteen viikkoon ei edes käyty työmaalla. Eikä rehellisesti sanottuna harmittanut yhtään. Kaksi vuotta jatkunut rakentaminen ei vaan jaksanut enää kiinnostaa. Päätimme siis rehellisesti vain lomailla.

Mitä tekis, mihin menis?

Kesän sää oli surkea. Aurinko paistoi heinäkuussa ehkä ”kerran”. Mieli teki kovasti lähteä reissuun mutta budjetti oli todella rajallinen.Tarvitsimme kuitenkin totaalisen irtioton kaikesta joten veimme koirat hoitoon ja pakkasimme koko perheen autoon. Suuntana Baltia. Eri vaihtoehtoja punnittuamme satuin kuulemaan Jurmalasta sielä juuri käyneeltä hyvältä ystävältäni ja tiesin heti mihin suuntaisimme. Reittivaihtoehtoja oli monia välillä Tallinna-Riika-Palanga-Pärnu-Tallinna. Lopulta budjetti sekä matkaan käytettävissä oleva hyvin lyhyt aika määrittelivät kohteiksi Riikan ja Jumalan. Olisimme olleet matkalla pidempään mutta koska teimme varausta niin myöhään olivat paluun autopaikat laivoista aivan loppu. Oli siis otettava se mitä tarjolla oli. Tallinnassa emme viipyneet paluumatkan taxfree-ostoksia pidempään.

Riika ja Jurmala

Lauttamatka Viking Linen lautalla Helsingistä Tallinnaan sujui tuttuun tapaan nopeasti. Pojallekin matka Tallinnaan oli jo toinen. Vanhemmille uutena tuttavuutena tuli kokoushuoneisiin rakennettu leikkialue joka oli loppupeleissä aivan järkyttävä kaaos, eipä siellä poikakaan kauaa viihtynyt. Onneksi matka oli lyhyt ja päästiin pian jatkamaan matkaa autolla eteenpäin.

Navigaattorin ohjaamana suuntasimme kohti etelää, auringonpaistetta ja hiekkarantoja. Noh, ensimmäinen 45 minuuttia meni kiertäessä Tallinnaa, opastekyltit kun fiksusti kierrättivät ensin kaupungin laidalle ja vasta sitten pääsimme kehätielle ja lopulta kohti etelää. Olisi kerrankin pitänyt uskoa navigaattoria.. Yllätys oli se miten hyvässä kunnossa tiet olivat Viron puolella, matka oli sujuvaa ja vähän tylsääkin suoraa tietä lähes Latvian rajalle saakka. Rajan jälkeen alkoivatkin loputtomat tietyömaat joissa seisottiin yhteensä parisen tuntia. Kun niistä lopulta selvittiin oli edessä vielä parin tunnin ajo Riikaan. Reilun 300 kilometrin matkaan meni lopulta 6-7 tuntia. Illalla kello oli lähempänä klo 20 kun viimein pääsimme hotellille. Sattumalta serkkuni oli kaupungissa samaan aikaan työmatkalla joten kävimme sitten päivän päätteeksi yhdessä syömässä ja vaihtamassa kuulumisia.

Wellton Centrum Hotel &Spa sijaitsi aivan Riikan vanhan kaupungin laidalla eikä sijainti olisi voinut olla yhtään parempi. Hintakin oli taloa rakentavan lapsiperheen lompakolle sopiva, n.80€/yö. Huone oli loistava, joskin äiti-ihmisenä ihmettelin miten pienen lapsen kanssa annettiin huone jossa oli korkeat portaat mutta ei aivan Suomen rakennussäännösten mukaisia kaiteita (käytännössä ei siis mitään putoamissuojaa). Onneksi poikamme on sen verran reipas ja vilkas, että portaat toimivat hyvänä viihdykkeenä huoneessa.

Ensimmäisenä päivänä ajeltiin hotelliaamiaisen jälkeen Jurmalaan joka olikin yllättävän lähellä. Olimme varanneet matkaan aikaa noin tunnin mutta matka sujuikin puolessa tunnissa. Yritimme katsoa majoitusta alunperin myös Jurmalasta mutta hinnat olivat niin korkealla että päädyimme Riikaan. Loppupeleissä tämä oli oikea ratkaisu Jurmalan ollessa niinkin lähellä. Jurmala oli pieni lomakylä aivan Riikan vieressä. Erikoisen siitä teki kymmenien kilometrien pituinen hiekkaranta. Ranta oli hyvin matala joten se sopi pienelle pojalle hyvin. Mutta. Aivan kuten Suomessa oli myös Jurmalassa ollut viileä kesä minkä vuoksi merivesi oli viileää myös siellä. Päivä rannalla oli pilvinen mutta lämmintä oli noin 23 astetta. Päivä sujui rannalla nopeasti ja paluumatkalla kävimme vielä isossa kauppakeskuksessa ostoksilla.

Toinen päivä oli tarkoitus viettää myös rannalla mutta edellisen päivän hieman viileä sää aiheutti sen, että pojan nenä oli hieman nuhainen joten päätimme käyttää päivän jotenkin muuten. Otimme siis suunnaksi eläintarhan joka olikin oikein kiva kohde. Mukavinta eläintarhassa tosin pojan mielestä oli leikkipuisto, eläimet eivät niin paljoa vielä osanneet kiinnostaa. Matka myös tehtiin ratikalla mikä oli omanlainen jännitysmomenttinsa kun missään ei lukenut ohjeita englanniksi. Parempi venäjänkielen taito olisi kyllä ollut tuolla matkalla monin paikoin paikallaan…

Illalla vielä kierreltiin hieman vanhaa kaupunkia ja todettiin nähtävyyksien olevan melko vähissä 😉 Hieno kaupunki Riika kuitenkin on ja varsinkin yöelämä vaikutti vilkkaalta. Sitä ei nyt paljoa tullut tällä reissulla kokeiltua mutta ehkä sitten toiste. Lauantaina olikin aika ajaa takaisin kotiin joten lähdimme heti aamusta ajamaan kohti Tallinnaa. Paluumatka meni hieman tulomatkaa nopeammin mutta tietyöt hidastivat hieman myös nyt matkaa. Toisaalta kaikki työmaat eivät olleet viikonloppuna käynnissä joten joitain niistä onnistuimme välttämään ja pääsimme ajamaan suoraan ohi. Pysähdyimme Pärnussa lounaalla ja ihmettelemässä kännissä olevia suomalaisia (muita siellä ei juuri näkynytkään) ja jatkoimme matkaa laivalle ja kotiin.

Näin muutama kuukausi myöhemmin matkaa muistelee enää haikeudella. Se oli lyhyt, mutta tuli todella siihen hetkeen tarpeeseen. Reissun jälkeen on jaksanut laittaa jälleen isomman vaihteen päälle ja nyt ollaan todella lähellä sitä hetkeä kun viimein pääsemme muuttamaan. Tavoite on edelleen jouluksi 2015 uuteen kotiin.